Sezon Biegowy

Lato to czas wielu imprez biegowych. W ostatnim czasie mieliśmy przyjemność obsługiwać 2 takie eventy:

1. Maraton Lubelski

2. Chęć na pięć. 

Żywienie sportowców to wyzwanie, ponieważ jedzenie nie jest dla nich tylko źródłem przyjemności ale przede wszystkim paliwem dla organizmu oraz jednym z elementów przyśpieszających regenerację. W związku z tym do opracowania menu zatrudniliśmy dietetyka. 

 

 

 

1. Maraton Lubelski

Żywienie maratończyków składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to tradycyjna Pasta Party odbywająca się dzień przed biegiem. 

Tradycyjne Pasta Party to doskonały sposób na odłożenie odpowiedniej ilości glikogenu w mięśniach, głównie dzięki zawartości łatwo przyswajalnych węglowodanów. Naszym maratończykom zaproponowaliśmy: makaron z sosem śmietanowo-szpinakowym  – szpinak jest świetnym źródłem potasu, a dodatkowo dostarcza nam żelazo, witaminy C, E, K i witaminy grupy B, które ukoją nerwy. Zawiera też antyoksydanty: luteinę, neoksantynę i kwercetynę. Makaron z sosem bolońskim:– tutaj podstawą są pomidory, które zawierają potas i likopen – najsilniejszy antyoksydant z grupy karotenoidów. Potas chroni przed skurczami, a więc jest składnikiem, którego powinniśmy dostarczać przed długim wysiłkiem fizycznym.

Drugim etapem żywienia maratończyków jest posiłek regeneracyjny. Po biegu organizm potrzebuje pokarmu pełnowartościowego, ale lekkostrawnego. Dlatego jedną z naszych propozycji była zupa pomidorowa z makaronem, która jednocześnie nawadnia i dostarcza solidnej porcji witamin i minerałów. Makaron jest źródłem węglowodanów pozwala więc uzupełnić zapasy glikogenu.  Drugą z propozycji był makaron z kurczakiem i warzywami. Lekkostrawny kurczak uzupełnia białko, a warzywa dostarczają witamin i minerałów utraconych podczas biegu.

 

2. Chęć na pieć

Chęć na pięć to krótki, pięciokilometrowy, ale bardzo dynamiczny bieg. Startującym zaproponowaliśmy więc Warzywa STIR FRY z makaronem i kurczakiem, który jest źródłem białka i działa pozytywnie na regenerację mięśni. Drugą propozycją była A'la carbonara z brokułami - w której mięso zastąpiliśmy jajkami, które również są źródłem białka. Dodatkowo brokuł dostarczył potasu, wapnia oraz witaminy C.